نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم
نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم

فیلم Butterfly Effect

 * امشب فیلم The Butterfly Effect رو دیدم، این فیلم در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ در آمریکا به نمایش عمومی در اومد و ۱۱۳ دقیقه مدتشه. در این فیلم Ashton Kutcher نقش اصلی (پسری به نام Evan) رو بازی میکنه و ستاره‌هایی مثل Amy Smart و Melora Walters  بازی میکنن، فیلم رو Eric Bress و J. Mackye Gruber کارگردانی کردند.

 * فیلم داستان پسریه که بعضی مواقع به صورت کاملا نامعلومی بعضی چیزا رو فراموش میکنه و همین باعث میشه تا اون خیلی اتفاقات براش به وجود بیاد که در آینده مجبور به بازگشت به گذشته میشه.

 * کلیت فیلم از یه نظریه به نام تئوری آشوب سرچشمه میگیره، یکی از خواص تئوری آشوب اثر پروانه‌ایه، همونطور که در اول این فیلم این جمله نوشته میشه :

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world

یعنی :

گفته می‌شود که حرکتی به کوچکی بال زدن یک پروانه میتواند سرانجام باعث ایجاد گردباد در قسمتی از جهان بشود.

مثلا یه پروانه در کرمان اگه پر بزنه، میتونه باعث ایجاد یه گردباد در لاس‌وگاس بشه :دی در کل یعنی یک تغییر جزئی در ابتدا منجر به یک تغییر بسیار بزرگ در پایان کار خواهد شد. خیلی جالبه‌ها!

 * نظریه آشوب (chaos theory) یعنی نظم در بی‌نظمی، یعنی در هر بی‌نظمی میشه یه نظم دید، این نظریه اولین بار توسط یک هواشناس به نام ادوارد لورنز (Edvard Lorenz) در سال ۱۹۶۵ ارائه شد و در کل دارای ۴ ویژگی اساسیه :

  1. اثر پروانه‌ای (Butterfly Effect).
  2. سازگاری پویا (Dynamic Adaptation) : این ویژگی میگه که هر سیستمی که در نظر بگیری، در ارتباطش با محیط اطرافش مثه یک موجود زنده برخورد میکنه و با محیط پیرامونش یه جور وفق‌دادن و یا بهتر بگم تعامل داره.
  3. جاذبه‌های غریب (Strange Attractors) : جاذبه در معنای ساده یعنی چیزی که باعث جذب کردن یه مجموعه به دور جذب کننده میشه و در طول زمان کامل (evolve) میشه (: (حالا شاید بگید که جذب چیه، جواب اینه که منم نمیدونم، یه فیزیکی باید بیاد جواب بده)، حالا این جاذبه میتونه شکل داشته باشه، مثلا یه نقطه، یه منحنی، یا حتی یه منیفلد یا یه فراکتال، جاذبه‌های غریب میاد میگه که قرار نیست یه معادله برا این شکل وجود داشته باشه، منظورم اینه که ممکنه جاذبه بر مبنای چند واحد تکامل پیدا کنه، یه اینطور چیزی.
  4. خود متشابهی (self-similarity) : یعنی هر بزرگی مثه کوچیکه و هر کوچیکی مثه بزرگ، یعنی میشه گفت همه سیستم با هم چه در کل و چه در جز به سمت و همانند یک هدف رفتار میکنند. خیلی قشنگه‌ها جدی!

در کل تئوری آشوب بر سه اصل پایه‌گذاری شده :

  1. حساسیت به شرایط اولیه : تئوری آشوب به شدت بروی شرایط اولیه تاکید میکنه، اندک تغییر در شرایط اولیه باعث تغییر در کل سیستم خواهد شد.
  2. نامتناسب بئدت علت و اثر : قرار نیست که اگه علت اینه، اثری رو که داره این باشه، علت و معلول میتونن کاملن به هم بی ربط باشن، البته طبق اصل اول، اگه علت اندکی هم تغییر کنه این اثر کاملا نامربوط هم تغییر خواهد کرد ((:
  3. غیرخطی بودن : هیچ رابطه‌ی خطی در این رابطه‌ها قرار نیست وجود داشته باشه، کلن یعنی میخوای بخواه، نمیخوای نخواه :دی

 * آدامز (Henry Adams) در مورد تئوری آشوب میگه که : Chaos often breeds life, when order breeds habit یعنی آشوب زندگی رو می‌آفرینه، در حالی که نظم عادت (:

 * جدی اگه وقت کردین این فیلم رو حتما ببینید، من خودم سعی میکنم این فیلم رو چندبار دیگه هم ببینیم، فکر کنم این فیلم رو زندگی خیلی‌هامون تاثیر خواهد داشت و باعث خواهد شد خیلی از کارها رو انجام ندیم، حتما حتما این فیلم رو ببینید و به دوستان خود هم توصیه کنید :دی

نظرات 10 + ارسال نظر
Dead Man شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:52 ق.ظ http://mardmorde.blogsky.com

قورباغه هاتو قورت دادی که اومدی نشستی فیلم نگاه میکنی ؟؟!!

عجب آدم بی مسئولیتی هستی .

میترسم بیشتر اینجا رفت و آمد کنم از راه به در شم .

احساس میکنم دارم از مسیرم منحرف میشم .

بشین درستو بخون . حالا فیلمم داره نقد میکنه ...

مثه اینکه از اول کار با من نبودی،
من قبلنا آهنگ هم نقد میکردم تازه،
بعد من خیلی هم مسئولیت پذیرم

آدمک شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:24 ب.ظ http://konjj.blogfa.com

من با خیلیاش مخالفم. چون با منطق جور در نمیاد.
به جز با " نظم در بینظمی" که اونو هر روز تجربه میکنم. چون مصداق اطاقمه
البته از دید ناظر بیرونی اطاقم بی نظم به نظر میاد وگرنه به نظر خودم اطاق من نوع نظم و چیدمانش با بقیه فرق میکنه!

تئوری آشوب یکی از علم‌های روز دنیاست،
مثلن کدومش رو قبول نداری؟

آدمک شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:09 ب.ظ http://konjj.blogfa.com

۱-دکتر جان خودت داری می گی تئوری. تئوری که علم نیست.
علم= آنچه دانسته شده.
تئوری= فرضیه= آنچه فرض شده (پس هنوز علم نیست!)
۲- مثلا اینو: Chaos often breeds life, when order breeds habit یعنی آشوب زندگی رو می‌آفرینه، در حالی که نظم عادت (:
به نظر من والاترین نوع آفرینش حیات تولد یک بچه است که اون هم کاملا تابع نظمه.
حالا بگذریم...

۲) خب اون به دنیا اومدن هم یه عادته، عادت اینه که به دنیا بیایم (: ولی وقتی آشوب و بی نظمی در نظم رو داشته باشیم، زندگی آفریده میشه (:
بگذریم، ولی شیرین اینه که هیچ کدوم کوتاه نیایم :دی

مرجان یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:11 ب.ظ

کاش از این فیلمه یاد بگیری که موقع امتحانات نشینی فیلم نگاه کنی بعد بیای بگی شونصد تا درسم مونده

اگه درس میگرفتم که وضعم از این بهتر بود (:

اینجا زمان مرده دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:07 ق.ظ http://www.whoami.blogsky.com

خیلی دوست دارم این فیلمو ببینم.منم این نظریه پروانه ای رو شنیدم.واقعا تو دنیا عکس العمل چیزها رو هم تاثیر داره عین بازی دومینو ...خوشحال میشم پیش منم بیای.

من رو فلش مموریم دارم، خواستی بیا بدمت :دی

آدمک سه‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:57 ب.ظ http://konjj.blogfa.com

ببین اگه میخوای ادامه بدی از نظر من اشکالی نداره. من خودم استاد کل کل کردنم .
هر چند که تو کوتاهو اومدی دیگه: جون مورد اولو جواب ندادی.

خب اگه اینطوریه که بکل تا بکلیم
در مورد تئوری حرفت رو قبول ندارم،
ببین ما تو ریاضی به چیزایی که خیلی قشنگ اثبات شدن و ازشون استفاده میشه هم میگیم تئوری، این دلیل نمیشه که اون چیز درست نباشه،
مثلا نظریه اعداد (Number Theory) و یا نظریه گروه‌ها (Group Theory).
پس اینجا حرف شما نقض میشه

مرتضی چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:27 ق.ظ http://omid-e-naomid.blogsky.com/

ببین میثم!
صد بار بهت گفتم که فیلم های سانسور نشده به دردت نمی‌خوره!
از راه بدر می‌شی!

من یه سفارش خدمت شما دارم اینه که بری در خونه‌تون بازی کنی

آدمک چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:59 ب.ظ http://konjj.blogfa.com

ببین خودت میگی نظریه . یعنی این نظر یه نفره ولی قطعا مطمئن باش چیزی که نظریه است هنوز کاملا ثابت نشده وگرنه میشد قانون. مثل قانون فیثاغورس (نمیدونم املاشو درست نوشتم یانه) . چرا میگن قانون فیثا غورس نمیگن نظریه یا تئوری فیثاغورس؟! تو برو از استاداتون بپرس. اگه نگفتن آدمک درست میگه!

اجازه بده من شنبه برم بپرسم،
شاید حرف شما درست باشه،
واقعیتش در مورد این تفاوت اینجور که شما گفتی تا حالا فکر نکرده بودم.
بریک تایم لطفا :دی

فری پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:05 ب.ظ http://fffery.blogsky.com/

فیلم قشنگیه. من از شبکه 4دیدم. فکر کنم! یه شبکه ای بود دیگه، ولی قشنگ بود

اونی که شبکه ۴ نشون داده باشه که فایده نداره، همه‌ش سانسور شده، خیلی قسمت‌هاش از نکته‌های نکته‌دار بوده (:
منم فکر کنم یه شبکه دیگه بوده.

فری پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:43 ب.ظ http://fffery.blogsky.com/

نه باور کن. همونشم خیلی قشنگ بود. من که خیلی موقع ها بهش فکر می کنم.
(ولی احتمال زیاد همون شبکه 4 بوده. بقیه شبکه ها که همچین فیلم معناداری پخش نمی کنن؛ الان این مسئله خیلی مهمه، باید معلوم شه کدوم شبکه بوده)

اگه میخوای آدرست رو پیام خصوصی کن من برات پست کنم، فیلم کامل رو ببینی خیلی خیلی جالب‌تره!
(من شنبه که عزت‌الله اومد کلاس ازش می‌پرسم ببینم کدوم شبکه بوده، احتمالا میدونه )

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد