نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم
نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم

قرار دادن فرمول ریاضی در وبلاگ

 * فرض کنید شما بخواین یه فرمول ریاضی رو در وبلاگتون نمایش بدین؛ برای این کار راه‌های متفاوتی رو میتونید انتخاب کنید، مثلا مثل استفاده از ویرایشگر ریاضی آفیس، نوشتن با دست و ... . اما یکی از آسون‌ترین راه‌ها استفاده از لاتک ِ. البته برای اینکه شما بتونید راحت از لاتک در وب استفاده کنید، یه سری پیش‌نیازها لازمه که برای اینکه از این پیش‌نیازها هم راحت بشید، میتونید از نسخه‌های متفاوت لاتک ِ آنلاین استفاده کنید.

 * یکی از بهترین سرویس‌ دهنده‌هایی که در این زمینه وجود داره، لاتکیه که codecogs ارائه داده و شما میتونید از آدرس http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php?lang=ir-fa بهش دسترسی پیدا کنید.

 * شما بعد از وارد شدن به آدرس بالا و نوشتن فرمول، میتونید آدرس فرمول رو کپی کنید و ازش به عنوان یک آدرس عکس استفاده کنید. راهنمای این کار رو در ادامه مطلب نوشتم.

 * صفحه http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php?lang=ir-fa رو باز کنید و فرمول خودتون رو با توجه به ابزاری که در بالای صفحه قرار داره بنویسید. مثلا برای نوشتن شما باید عبارت \lim_{x\to 0}\frac{sinx}{x}=1 رو در کادر زرد رنگ بنویسد. بعد از نوشتن فرمول در پایین صفحه یه قسمت هست که یه کشو داره و داخل کادرش یه سری کد و یا آدرس هست، مثل شکل زیر:

از کشو گزینه URL رو انتخاب کنید و بعدش اون آدرس رو کپی کنید.

 * حالا این آدرس مثل آدرس یه عکس برای شما عمل می‌کنه و شما میتونید با استفاده از ویرایشگر وبلاگتون اونو در متن قرار بدین.

 * خب اگه شما یک فرمول رو اینطور در متن قرار بدین، می‌بینید که بعد از قرار دادن، عکس بالاتر از نوشته قرار میگیره، مثلا اینطوری: و نوشته یه کم بی‌ریخت میشه همچینی. برای رفع این مشکل باید اونو توسط ویرایشگر عکس وبلاگتون وسط‌چین کنید تا این مشکل رفع بشه، من این کار رو برای ویرایشگر بلاگ‌اسکای نشون میدم، احتمالا برای بقیه هم به همین شکل خواهد بود، شکل زیر:

 * بعد از اینکه این تنظیمات انجام شد، فرمول اینجوری : در متن قرار میگیره و نه اینجوری :)

* البته اگه وبلاگ شما از اون دسته وبلاگ‌هاییه که خیلی زیاد توش از فرمول ریاضی استفاده می‌کنید، من استفاده از MathJax رو به شما پیشنهاد میکنم، همچینی کیفیت خیلی خوب و علاوه بر اون سرعت بالایی هم داره :) و خب از CSS هم استفاده میکنه و لازم نیست که شما اینقدر دنگ و فنگ داشته باشید.

 * حالا شاید گفتن نداشته باشه، ولی این ابزار لاتک آنلاین که در بالا معرفی شد رو من وقتی که جوون‌تر بودم به فارسی ترجمه کردم و برا نویسنده‌ش فرستادم :دی

نظرات 4 + ارسال نظر
الدان دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:23 ب.ظ http://anahno.blogsky.com

hd,gh hd,gh hkts;l hkts;l
ایولا ایولا انفسکم انفسکم
مرسی خیلی جالبه ولی من همون متنی که نوشتی بلد نیستم یعنی بلدم ولی سخته با دست مینویسم رو کاغد بعد عکشو میگیرم و بعد میزارم تو وبلاگ
خیلی معذرت میخوام ولی
گشاد بازی بهتره


ببین دیر و زود داره، ولی سوخت و سوز نداره! یه روز میاد که باید با لاتک مقاله بنویسی، پس بهتره که خودت رو گول نزنی، یاد گرفتنش خیلی سخت هم نیست خدایی، ولی خب باید بری طرفش! از من گفتن بود :)

ما گشاد نیستیم، فقط یه کم حال نداریم

مجید دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:32 ب.ظ http://majidnazari65.blogsky.com/

عالیه. خیلی بدرد میخوره

دست نویسنده برنامه‌ش درد نکنه :)

فاطیما دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:42 ب.ظ http://fatimapic64.blogsky.com/

خب این که به درد ما نمیخوره چه کنیم الان؟

خب میتونید به بابا نشونش بدین، شاید ایشون بخوان تو صفحه‌ی دانشگاهیشون یه فرمول بذارن و یا یه فرمول رو ایمیل کنند که اینطور خیلی کارشون راحت‌تر میشه :)

پ.نون دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ب.ظ http://babune.blogsky.com

اون دفعه که این برنامه رو معرفیش کردی رفتم دانلودش کردم و نصب.

اتفاقا همین امروز دیدم ازش استفاده نمی‌کنم کندمش انداختمش بیرون :)

ممنون از این همه استفاده :))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد