نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم
نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم

پایتون برای ریاضی‌دانان

 * اگر شما هم جز افرادی بوده باشید که یکی از دروس آنالیز عددی یا محاسبات عددی رو گذرونده باشید و یا دانشجوی تحصیلات تکمیلی مرتبط با یک پروژه‌ی محاسباتی باشید، احتمالا نمونه‌ای از کدنویسی‌های محاسباتی رو دیده‌اید. برای این مورد، از طیف مختلف زبان‌ها، از سی++ تا پاسکال و متلب استفاده می‌شه. در این بین عموما از متلب/اکتاو برای پیاده‌سازی ایده‌ها و از سی*/جاوا برای اجرایی ساختن آنها استفاده می‌شود، اما در این بین به نظر می‌رسد که یک اسم کمتر شنیده شده باشد: «پایتون».

 * برای مقایسه‌ی امکانات پایتون با متلب می‌توانید اینجا را ببینید و برای شروع یادگری پایتون می‌توانید از کدآکادمی و درس پایتونش استفاده نمائید.

 * همانطور که قدرت متلب به خاطر جعبه‌ابزارهای قدرتمند آن است، برای پایتون نیز می‌توان کتابخانه‌های قدرتمندی را یافت. یک لیست خوب از کتابخانه‌های پایتون را می‌توان در اینجا دید. در زیر ۴ کتابخانه‌ی مفید در محاسبات عددی آورده شده است:

  1. NumPy: کتابخانه‌ای با قابلیت‌های «پردازش قدرتمند آرایه‌های Nبعدی، استفاده از توابع پیچیده و محاسبات مربوط به جبر خطی، تبدیل‌های فوریه و اعداد تصادفی» می‌باشد. همچنین NumPy ابزارهایی را برای استفاده از کدهای سی/سی++ و فرترن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  2. SymPy: شاید نام Maple به عنوان ابزاری برای محاسبات نمادین را شنیده باشید، محاسبات نمادین به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بدون درگیر شدن در محاسبات عددی و تکنیک‌هایش، مشتق یک تابع را حساب کند یا تبدیل فوریه‌ی آنرا بدست آورد. برای مثال در محاسبات عددی، انتگرال تابع x برای یک بازه با استفاده از تکنیک‌های عددی محاسبه و نتیجه‌ی آن که یک عدد است بازگردانده خواهد شد، اما در محاسبات نمادین، انتگرال تابع x برابر  می‌باشد. برای دیدن یک نمونه می‌توانید اینجا را کلیک کنید. SymPy قدرت محاسبات نمادین را به پایتون می‌آورد!
  3. matplotlib: کتابخانه‌ای برای رسم و پردازش تصاویر -نمودار، گراف‌ها و …- ریاضی!
  4. PyWavelet: تبدیلات موجک در پایتون! این کتابخانه قدرت تبدیلات گسسته‌ی موجک را به پایتون می‌آورد ؛) با استفاده آسان و بهینه.

 * س. اوه! برا یه محاسبات باید اینقدر کتابخانه اضافه کنم؟ :/

ج. پایتون یه زبان برنامه‌نویسی‌ه و نه یک ابزار محاسباتی! تمام کارهایی که شما با سی* می‌تونید انجام بدید، در پایتون هم شدنی هستند! شاید خیلی هم راحت‌تر! شما با یادگرفتن پایتون به ابزاری مسلط نمیشین که شاید گاهی فقط به کارتون بیاد! با پایتون میتونید سیستم خودتون رو اونطور که دلتون میخواد به دست بگیرید ؛)

 * س. چقدر طول میکشه من پایتون یاد بگیرم؟

ج. بستگی به خودت داره! اگه قبلا برنامه‌نویسی کار کرده باشی، احتمالا در کمتر از ۲۴ روز بتونی پایتون رو یاد بگیری، و گرنه یه ذره بیشتر! چیزی که هست اینه که اگه پشت‌کار داشته باشی مطمئنا میتونی یاد بگیری. درس پایتون کدآکادمی هم میتونه خیلی این فرآیند رو تسریع ببخشه ؛).

 * س. من رشته‌ی پرستاری خوندم بابا! ولی خب دوست دارم برنامه‌نویسی یاد بگیرم :(

ج. چه رشته‌ی سختی! خدا بهت صبر بده :| خیلی گودرز به شقایق رابطه‌ای نداره خب! جالبه بدونی که حتی یک کتاب رایگان برای آموزش پایتون به تاریخ‌دانان وجود داره ؛) این کتاب برای تمام افرادی که علوم انسانی میخونن قابل استفاده‌ست! احتمالا شما که چند واحد ریاضی بیشتری پاس کردی، راحت‌تر هم بتونی برنامه‌نویسی با پایتون رو یاد بگیری.

 * س. اینکه تو لیست بالا فقط همین ۴تا کتابخانه رو آوردی، یعنی بقیه به اندازه‌ی اینها قوی نبودند؟

ج. مسلما نه! این چهارتا، کتابخانه‌هایی بودند که به درد من میخوردن! شما شاید نیازت یه چیز دیگه باشه و بخوای از کتابخونه‌ی دیگه‌ای استفاده کنی! مثلا برای پردازش تصویر بخواید از Scikit Image استفاده کنید و یا برای برنامه‌نویسی منطقی از PyDatalog! برای پیدا کردن اون چیزی که میخواین از PyPI استفاده کنید ؛).
نظرات 18 + ارسال نظر
بهزاد یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:01 ب.ظ

آره من تو اوبونتو قبلا نصب کرده بودم
اما نمیدونستم چیه:n
اون قدیما آف کورس
شب دانلود کرده و حتما نصب میکنم یاد بگیرممم
پایه م آقا

:دی
موفق باشی!

بهزاد یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:23 ب.ظ

این که فرق میکنه با اونی که من دیده بودم
خیلی این ضایع سسسسس
شبیه cmdویندوزه که

خب تحت خط فرمان اجرا میشه دیگه! چی میخوای مگه؟

sajad یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:35 ب.ظ

تیتر رو اینطوری اصلاح کن :
ناموس زبانهای برنامه نویسی پایتون

فردا دارم میرم دانشگاه کاری نداری؟

نه دیگه!‌ اونقدرا هم نیست!

سلامتی! خبرش رو بده!

غریبه ی آشنا دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ق.ظ

سلام،
پست خوبی بود، جالب اینجاست کاربردهای این زبان فقط به محاسبات ریاضی چیزهای پیش و پاافتاده محدود نمیشه!
این زبان خوره ی Exploit نویسی هست!
برای نمونه یه کد از سر ریز بافر:
http://www.exploit-db.com/exploits/27316/
که بهتون فرصت میده Payload اجرا کنی رو سیستم طرف!
از طرفی هم داخل گرفتن کانکت بک ، بک دور(در پشتی) و خیلی چیزهای دیگه هست که دوستان متخصص امنیت داخلش بهره میبرن.
علاوه بر این یکی از دوستان عزیز هموطن هم با نوشتن یه فریم ورک ترکیبی با متاسپلویت(Metasploit،گوگل کنید!) تونست برنامش رو وارد ابزار های نسخه بک ترک (Backtrack) بکنه!
لینک ابزار:
http://sourceforge.net/projects/websploit/
و کلی داستان دیگه که یه عمر رو از انسان میگیره که آدم بهش مسلط بشه، چاره ای نیست که از میان این همه موضوعات مختلف آدم روی تعداد معدودی دست بزاره!
خطاب به یکی از دوستان که گفت شبیه CMD هست،شما میتونید از GUI برنامه هم با توجه به امکاناتی که عرضه شده توسطش استفاده کنید!
در نهایت بگم علاوه بر پایتون زبان دیگری هم به اسم Ruby وجود داره که خود متاسپلویت باهاش نوشته شده که یادگیری اون برای کسایی که الخصوص به فیلد Computer Security علاقه دارن خالی از لطف نیست!
برای اطلاعات بیشتر در مورد Course های امنیتی پایتون هم میتونید به :
http://www.securitytube.net/
مراجعه کنید.

سلام.
ممنونم بابت این اطلاعات مفید. لطف کردی رفیق ؛)
البته با هر زبانی میشه اکسپلویت نوشت و پایتون احتمالا راحت‌ترین اونهاست.

بهزاد دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:29 ق.ظ

نه بابا این اصن فرق میکنه ال نکردم بااش
خط فرمان سیخی چند باااا
رابی هم مث اینه قبلا تو لینوکس دیدم
همون سی ++ بهتره

و ما ادراک الخط فرمان :دی

من هیچ نظری ندارم در کل، فقط چون خودم لذت بردم از یاد گرفتن پایتون، معرفی‌ش کردم. یادش هم گرفتم چون نیاز داشتم بهش :)

روبی هم بیشتر من تو اسکریپت‌نویسی وب دیدم کاربرد داشته باشه که برا اون پی‌اچ‌پی نیاز من رو رفع میکنه :دی

بهزاد دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:33 ق.ظ

حالا فعلا آکادمی بخونم ببینم چیه شاید خوبه

بعله آقا! بله :دی

بهزاد دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:44 ق.ظ

عجب سلیتیه این آکادمی
دستت طلا
حیف خارجکی بلت نیستم

خارجکی که نمیخواد! فارسی نوشته :دی

غریبه ی آشنا دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 02:30 ب.ظ

سلام،
سوال 1 : به چند طریق میتوان ارقام 1،2،3،4،5،6 را کنار یکدیگر مرتب کرد به طوری که 3 بعد از 2 و 2 بعد از 1 بیاید؟

سوال 2 : یک مکعب را سه بار پرتاب میکنیم احتمال اینکه هر بار عدد بزرگتر بیاید چیست؟

آقا واسه ی ترکیبیات کتابی داخل بازار نیست و کلا نیاز هم نیست به کتاب آموزشی، اما به کتاب سوال نیازه که جواب هم داشته باشه چون گاهی اوقات آدم شانسی به جواب یه مساله با استدلال غلط میرسه! از طرفی هر مساله ای که حل میکنی کافی هست صورت مسئله رو یکم تغییر بدی تا هنگ بکنی یعنی با تغییر اندک در صورت مسئله چیز جدیدی بوجود میاد که نمیتونی حل کنی! از طرفی این ترکیبیات چیز مهمیه به طور کل، منم اصلا نمیتونم مسائلش رو حس کنم :| ، راه حلی داری برای این موضوع؟

سلام.

ترکیبیات هم هوش خوبی میخواد و هم حوصله‌ی خوبی. البته من دوتاش رو ندارم و اینه که روی سوال‌ها وقت نذاشتم :دی

سوال‌های جالبی هستند، خیلی دوست داشتم روشون فکر میکردم، ولی الان بدون هیچ دلیلی نمیدونم چرا روشون فکر نمیکنم! :|
به نظرت چطور میشه آدم شد و کارهای جانبی رو گذاشت کنار و درس خوند فقط؟

برا کتاب، انتشارات فاطمی معمولا کتاب‌های خوبی در این مورد داره. یه سر به سایت‌شون بزن: http://fatemi.ir
در کل اثر کتاب آموزشی رو که نمیشه رد کرد، مثلا من برای سوال دوم خواستم فکر کنم دیدم نمیتونم درک کنم که اینجا باید یا استفاده کنم یا و، اینجا یه کتاب خوب که مفهوم یا و و رو باز کرده باشه مطمئنا میتونه کمکم کنه. البته اگه طرف خودش هوش‌ش بکشه هم احتمالا نیازی به کتاب نداره و فقط مساله براش کفایت میکنه.

غریبه ی آشنا دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:15 ب.ظ

بابا تو چرا اینقدر خودت رو دست کم میگیری؟ هوش کیلو چنده! اینقدر بدم میاد از افرادی که خودشون رو بی هوش فرض میکنند!(کنایه زدما :دی)
حس شما رو درک میکنم و انتظار نداشتم بیای واسم اینا رو حل کنی(نه اینکه نتونی!) خواستم بگم تو چه سبک سوالایی گیر میکنم!
احساس میکنم عذاب وجدان داری که وقتت به دلیل پای نت بودن میره و هیچ اقدام خاصی هم نمیکنی با اینکه میخوای بکنی!(یعنی ذهنت میگه نیا پای نت بعد خودش گولت میزنه)
این به این دلیل هست که ایده آل گرا هستی تو مطالعه ( مثل من) دوست داری یه روز استارت خوب بزنی و تا ته روز درس بخونی و پشت کامپیوتر نیای! اما فکرت اشتباه هست!
برای مثال من الان کامنت دادم و بنا رو بر این میگیرم شما الان داری فکر میکنی باید تو آنالیز بیشتر کار کنم و خفن تر بشم ... خوب شروع کن! اصلا کتاب رو بقل کامپیوتر باز کن یه چند دقیقه به مانیتور نگاه نکن و رو یه مساله فکر کن شایدم بتونی رو 3 تا مساله فکر کنی، اصلا مهم نیست که نیم صفحه میخونی یا اصلا همون یه مساله رو هم نمیتونی حل کنی مهم اینه که گول مغزت رو نخوردی!
اینایی که گفتم رو از ریاضیات هم بیشتر بهش باور دارم چون برای هر کسی جواب میده!
اصلا اگه دوست داشتی کتاب خاصی رو بگم با هم تو آنالیز شروع کنیم ، پی دی اف و قرار بزاریم مثلا روزی 2 صفحه بخونیم بعد تو همینجا از هم سوال کنیم! یا اینکه یه سری سوال تو نت پیدا کردیم با هم حل کنیم.
کتاب دارم(فارسی) :دی اگه خواستی بگو پ.خ کنم با هم پیش بریم :دی

نه! بیشتر منظورم اراده هست، الان حس هیچ کاری رو ندارم!

نظرت در مورد آنالیز ریاضی ۲، محمدعلی رضوانی، نشر پوران پژوهش چیه؟ همون کتاب آبی‌ها برای ارشد هست.

بهزاد دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:31 ب.ظ

راهنمایی به غریبه آشنا:1و2و3 رو یه عدد بگیر
چون "و"نوشته
اگر"یا"نوشته بود باید اون سه عدد رو دو عدد در نظر بگیری
------------------
راهنمایی دومی:یه مکعب سه بار پرتاب کنی انگار سه تا معکب رو یه بار با هم پرتاب کردی
راهنمایی بیشتر:از متمم استفاده کن

رونوشت به غریبه آشنا.

غریبه ی آشنا سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ق.ظ

سلام،
این کتاب که گفتی پی دی اف اش رو داری؟چون من دیگه پول ندارم!
یه رفرنس انگلیسی بگو که بشه دانلود کرد البته اگه راحتی!
راستی شما توابع مختلط رو خوندی؟
اگه میخوای آنالیز ریاضی رودین رو که فکر کنم تو نت گیر بیاد رو بخونیم؟
راستی شما الان آنالیز ریاضی 1 رو مثل فشفشه سوالاش رو حل میکنی؟ :دی
و اینکه شما مشتق گیری از توابع چند متغیره و معادلات دیفرانسیل رو دقیقا کی خوندید؟

خطاب به آقا بهزاد: میشه راه حل خودتون رو مرحله به مرحله با جواب بزارید؟

سلام.
پی‌دی‌اف‌ش رو که نیست فکر کنم!
خب من چون به سری‌های فوریه و همگرایی دنباله و سری‌های فوریه نیاز دارم این کتاب رو گفتم!
رودین هرچند کتاب مقدس و دوست‌داشتنی‌ای هست، ولی الان به کار من نمیاد! :دی حوصله‌ی تمرکز لازم براش رو ندارم، میخوام یه چیز دم دستی باشه :دی
من کلا روی هیچ چیزی نیست که تسلط داشته باشم و بگم میتونم مساله توش حل کنم :دی
من معادلات رو فکر کنم ترم ۳ افتادم، ترم ۵ پاسش کردم، ریاضی ۳ هم ترم ۷ پاسش کردم اگه اشتباه نکنم.

یاسمین سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:50 ق.ظ http://http://sharifipour1371.blogfa.com/

چه میشه یه پست درحد سواد من بنویسی
عامو سروم گیچ رفت با این پست های بلند بالا وطویل
مثلا جملات عاشقانه بنویسید
مثلا جملات فیلسوفانه بنویسید
مثلا غم نامه خودتونو بنویسید
مثلا عکسای قلب و اینا بذارین
مثلا جک بنویسید دور هم بخندیم
چقدر زور زدم یه کامنت بلند بالا بذارما
عامو ساعت کامنت رو داشته باشه
از سر شبی تا الان داشتم این پست بالا بلند و رعنای شما رومیخوندما






دروغ گفتم

من اصن واسه خودم تاب تاب بازی میکنم

آمو شما شیرازی هسی؟ :دی

بستگی داره به حال و احوال خودم که چی باشم :دی

ایول شب‌زنده‌داری :دی

بهزاد سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:51 ق.ظ

به غریبه آشنا:نه نمیشه

عجب :))

یاسمین سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:52 ب.ظ

نه عامو مو شیرازی نیستوم ولی سه تا از بوی فرندای سابقوم شیرازی بودن




دروغ گفتم



یکی ازاساتیدمون تو دانشگاه شیرازی بود بعد من یه ذره یاد گرفتم حرفاشو ولی بخدا حتی یک ذره از درسایی رو که میداد تو مخم نمیرفت بس محو لهجش بودم

عامو شما دکتری؟

همه‌ش سه چار تو؟ :دی

بیاه! هزار دفه گفتم تفکیک جنسیتی کنین، توجه نمیکنن که :دی
نه بابا! من دیپلم هم نیستم :دی

غریبه ی آشنا سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:26 ب.ظ

خوب من دیگه پیشنهادم رو دادم خود دانی! :دی
شما باید تعیین کنی که ریاضی رو میخونی تا یه ریاضیدان خوبی بشی یا نه ریاضی میخونی تا واحد ها رو با کمک ایزد منان پاس کنی! و در نهایت هم بهت بگن دکتر؟ :))
خوندن آنالیز رودین به کار یه ریاضیدان نمیاد که حرفی هست که جای تامل بیشتر داره!

شاید من نتونستم منظورم رو درست برسونم،
من آنالیز ۲ رو به موقعش از روی رودین خوندم و با ۱۸.۵ هم پاسش کردم، تو کنکور ارشدم هم ۶۰ درصد زدم این درس رو. این فکر کنم نشون بده که من در حد توان رودین رو خوب خوندم، ولی الان چون احتمالا میخوام رو بیارم به فوریه،‌ نیاز دارم مثال‌ها و تمرین‌های بیشتری رو ببینم، اینه که این کتاب بهتر میتونه کمکم کنه.

عطا جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:03 ق.ظ

دکی جون یه روز نبودی دلم برات تنگ شد
عزیزم با احساسات من بازی نکن لطفا
چرا هی وبت رو میبندی ؟؟هاا؟
بیام گوشت رو بگیرم

بزن دست قشنگ رو به افتخار خودم و خودت
هاه شله شله

همون دیگه! نظر نمیدین آدم قهرش میگیره

آقا ما مخلصیم!

بهزاد جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:47 ق.ظ

پسر من گفتم وبت حذف کردی
اعصابم شدید خورد شده
بمون آقا بموون لطفا حداقل وبت حذف نکن ا مطالبش من همیشه استفاده میکنم

قربان شما

نه هستم، گر نباشم نیستم

[ بدون نام ] شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:16 ب.ظ

یعنی اینو خودتون طراحی کردین؟؟؟
زیر دپلیمین دیگه...

بلیا!
چه کنیم! تو دهاتمون فرهنگ مدرسه رفتن نبود +

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد