نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم
نوشته های دکتر خودم

نوشته های دکتر خودم

اینجا من یعنی خودم در مورد خودم و خود خودم می نویسم

ضرایب متقارن

 * درس ِ امروز ِ من از میانترم ِ حل عددی ODE این بود که «وقتی ضرایب چندجمله‌ای متقارن باشن، یکی از ریشه‌ها منفی یک‌ه!».

نظرات 8 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:10 ب.ظ

چه جالب

۵۰۰ تومن میشه!

بهزاد سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:40 ب.ظ

نمیدونستم!
اثباتش داری؟

نه!
تو حل یه سوال گیر کردم، استاد بهم گفت ضرائب متقارن‌ن، من نفهمیدم یعنی چی، بعد از امتحان بهم اون جمله رو فرمود :دی

بهزاد سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:45 ب.ظ

آها یادم افتاد
خدا خفت کنه
خب اثبات کاملش هست که اگه یکی در میون ضراب جمع بشن و از هم کم بشن جواب صفر بیاد یکی از ریشه ها -1 میباشه
پش اگه متقارن باشن مجموع ضرایب یکی در میون جمع و بعد کم بشن صفر میشه دیگه
مثلا اینجا 1+3=3+1
پس حالت کلیش
a+b+c+...=...+b+c+a

دمت گرم!

یک بیوتکنولوژیست چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:05 ق.ظ

جالب بود میثم جان

مخلصم!

بهزاد چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:39 ب.ظ

انقد دوست دارم اثبات کنم بعد یکی تعریف کنه ازم

=)))))

دکتر همساده پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام دکتر جان.
اصل این گزاره به صورت زیر هست: (اثباتش آسونه)
---> اگر در یک چندجمله ای، مجموع ضرایب جملات با درجه‌ی فرد با مجموع ضرایب جملات با درجه زوج برابر باشند، آنگاه یکی از ریشه ها 1- است.
(توجه کنید که عدد ثابت را، جمله‌ای با درجه زوج به حساب می آوریم. در واقع توان متغیر در اینجا صفر هست که یک عدد زوج می‌باشد.)
-----------------------------------------------
به راحتی دیده می شود که هرگاه ضرایب یک چندجمله‌ای که به فرم کامل نوشته شده است (یعنی تمام توان ها، حتی آنهایی که ضریب صفر دارند، حضور داشته باشند) متقارن باشند، فرض گزاره‌ی بالا محقق می شود. لذا یکی از ریشه ها 1- خواهد بود.

سلام دکتر جان!

آقا من کلا ریاضی‌م ضعیف‌ه! این رابطه و امثالهم، رابطه‌های مثلثاتی، تکنیک‌های حدگیری و خیلی چیزای دیگه همیشه جز حسرت‌های من بودن که روشون مسلط شم!

آقا ممنون بابت نکته و تشریح‌ش. سپاسگذارم.

غریبه ی آشنا پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:02 ب.ظ

...

مهدی پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:45 ب.ظ

چه جالب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد